nextpayfilesell


 



سوم گسترش ادراکی

اگر به وسط مانیتور کامپیوترتان خیره شوید، هنوز هم قادرید کناره‌های مانیتور را ببینید. تمرینات افزایش وسعت دید را به این جهت انجام می‌دهید که وقتی ابتدای جمله را می‌خوانید، چند کلمه بعدتان را هم ببینید و به این ترتیب سرعت خواندن را تا ۳۰۰ درصد هم بالا ببرید. کتاب‌خوان‌های آماتور تنها از نیمی از وسعت میدان دیدشان برای نگاه کردن به لغت اول تا آخر یک جمله استفاده می‌کنند.

اجازه بدهید یک مثال فرض بزنیم تا بهتر متوجه شوید: روزی روزگاری، دانشجویی بود که روزی ۴ ساعت مطالعه می‌کرد و لذت میبرد. ” اگر شما می‌توانستید مطالعه‌تان را سر ساعت شروع کنید و رأس ساعت ۴ هم تمام کنید، معنی‌اش این بود که از هر ۱۱ لغت ۶ تایش را حذف کردید. یعنی بیشتر از ۲ برابر سرعت مطالعه. حالا خیلی راحت می‌توانید این مفهوم را با ردیابی و ریتم دهی که قبلاً آن‌ها را تمرین کرده‌اید، ترکیب کرده و اجرا کنید.

۱.تکنیک یک دقیقه

با استفاده از خودکار، ردیابی و ریتم دهی را با یک سرعت ثابت انجام بدهید. با نگاه کردن به یک لغت از ابتدای جمله و یک لغت از انتهای جمله، کار را شروع کنید.

به هیچ وجه خود را نگران درک مطلب نکنید. هر خط را نهایتاً در ۱ ثانیه بخوانید و با ورق زدن صفحات به جلو سرعت را افزایش بدهید. هر کاری می‌کنید بکنید اما سعی کنید هر خط را زیر ۱ ثانیه بخوانید.

۲. تکنیک یک دقیقه

با استفاده از خودکار، ردیابی و ریتم دهی را با یک سرعت ثابت انجام بدهید. با نگاه کردن به ۲ لغت از ابتدای جمله و ۲ لغت از انتهای جمله، کار را شروع کنید.

۳. تکنیک سه دقیقه

کار را با دیدن ۳ لغت از ابتدای هر جمله و ۳ لغت از انتهای آن شروع کنید. این تکنیک را تکرار کنید و فقط یادتان باشد که حق ندارید از نیم ثانیه بیشتر طولش بدهید (هر ۲ خطی که می‌خوانید باید یک ثانیه طول بکشد)

بعضی‌ها به این‌جا که رسیدند، از مطالعه متن، هیچ چیزی دستگیرشان نمی‌شود که البته قابل انتظار است. سرعت را حفظ کنید و تکنیک را درست اجرا کنید و در ذهن‌تان داشته باشید که این تمرین قرار است شما را برای تطبیق پذیری به سیستم تُندخوانی آماده کند. سرعت را از نیم ثانیه برای هر جمله کمتر نکنید واین‌کار را ۳ دقیقه انجام بدهید؛ دقیقاً به سر خودکار نگاه کنید و تمرکز کنید. تمرین را ادامه بدهید و رویا‌پردازی بی‌جا نکنید.


ادامه دارد ... با عنوان پست های اگر موافقید تایید کنید ...